Plant Empowerment werpt vruchten af voor BASF

Plant Empowerment werpt vruchten af voor BASF

In de zomer van 2021 voltooide BASF Vegetable Seeds haar tweede volledige groeiseizoen in lijn met de Plant Empowerment-filosofie op haar Nunhems-locatie in 's-Gravenzande, Nederland. Met ondersteuning van het multidisciplinaire team is de teeltstrategie inmiddels in de praktijk gebracht, met een totale opbrengst van 121 kg per m2.

BASF Vegetable Seeds richt zich op wat het bedrijf 'geďntegreerde veredeling' noemt - het combineren van de kennis van plantenveredelaars met state-of-the-art technologie en opkomende wetenschap. Het bedrijf heeft als doel om niet alleen zaden te verkopen, maar haar klanten en de hele keten te voorzien van innovatie, deskundig advies en kennis, betrouwbare rassen, winstgevende concepten en duurzame oplossingen. Samen met Hoogendoorn Growth Management, een van de Plant Empowerment Implementation Partners, voerden ze eerder een proef uit met sla-op-water (hydroponic lettuce) op onze Nunhems-locatie in 's-Gravenzande, Nederland, op basis van autonoom en datagedreven telen. De resultaten waren zo indrukwekkend dat ze besloten het ook voor tomaten te proberen. Daar kwamen de andere Plant Empowerment Implementation Partners om de hoek kijken. Dus in oktober 2019 hebben BASF en alle partners een GPE-proef opgezet op ongeveer 500 m2.

In het eerste jaar van dit project, dat in augustus 2019 van start ging, richtte het zaadbedrijf zich vooral op het opbouwen van zijn dataset over gewasprestaties als basis voor besluitvorming. In het seizoen 2020/2021 heeft BASF de principes van Plant Empowerment in de praktijk getest met het ras Provine trostomaten. Aan het einde van dat seizoen bleek uit analyse van productiegegevens dat de strategie een totale opbrengst van 121 kg per m2 had opgeleverd. Dat is bijna 40% meer dan normaal.

De Plant Empowerment Implementation Partners hebben BASF onlangs geholpen om het seizoen 2021/2022 te starten. Deze keer wordt de Plant Empowerment filosofie getest op een ander ras: tros cherrytomaat Adorion. BASF is van plan om alle gegevens te gebruiken om een reproduceerbare groeistrategie te ontwikkelen die ze bij elke klant die Adorion-zaden koopt kan aanbieden. Hierdoor kunnen die telers het beste uit dit ras halen - en hopelijk in de toekomst ook uit andere rassen.

Bekijk hier een video

Bron: Goedemorgen

Deel artikel



Vandaag op Tuinbouwmarktplaats...

Vandaag op Hortibiz Newsradio, luister terug!

Werken bij Holland Hortimedia?
Solliciteer!

Werken bij
Holland Hortimedia?

Contentmanager m/v – Salesmanager m/v

Meld je aan voor dagelijks Goedemorgen Nieuws
Ontvang Goedemorgen!

Meld je aan voor dagelijks Goedemorgen Nieuws

Tuinbouwnieuws, ondernemen, markt en techniek

Hortibiz Newsradio
Luister mee!

Hortibiz Newsradio

24/7 nieuws en informatie