Meer graffiti aubergines

13-10-2021    10:13   |    Goedemorgen

Dennis van Luijk teelt en levert de graffiti aubergine. Een opvallende product dat momenteel een volumegroei van 15 procent in 2021 laat zien. En het laatste kwartaal is nog maar nét begonnen, aldus The Greenery.

De Greenery-teler uit het Zuid-Hollandse Wateringen teelt op 3 hectare grond de traditionele paarse, en witte aubergines. En mini-, rond gevlamde-, lang gevlamde-, groene- en nasu aubergines. Maar, zijn focus ligt op de graffiti aubergine. En juist die focus werpt nu zijn vruchten af.

“We hebben in 2021 méér volume verkocht, we liggen bij steeds meer Nederlandse retailers in de winkelschappen, en exporteren nu ook naar Europa, Scandinavië, Midden-Oosten en Noord-Amerika.
Zo bereiken we steeds méér consumenten”, vertelt een nuchtere maar trotse Dennis van Luijk. De aubergine kent in het algemeen een groei in het agf-schap. Dit verbetert de bekendheid van het product, en creëert tegelijkertijd meer ruimte voor de speciale aubergines. Ook de vega(n) trend en voorkeur voor kleurrijke wereldgerechten onder consumenten werkt de volumegroei in de hand. Dit leidt tot een toename van consumentbestedingen van 10%. Daarmee is de aubergine een van de hardste stijgers onder groenten.

Specialistische kennis en een sterk product
“Onze jarenlange investering en focus op de graffiti aubergine levert nu resultaat op. Op deze locatie worden nu 5 jaar graffiti aubergines geteeld. Dit heeft geresulteerd in specialistische kennis die je niet zo een-twee-drie opbouwt. Peet Janssen, een ervaren aubergineteler, heeft zijn kennis op dat gebied aan ons overgedragen. Het mooie is dat hij ook nu nog steeds actief betrokken is bij het teeltproces. En juist die betrokkenheid en specialistische kennis zorgen voor een goed, sterk product.” Van Luijk en The Greenery werken al jarenlang samen. Hierdoor hebben zij goed in beeld wat de wekelijkse aanvoer is en kunnen zij – mede vanwege de schaalgrootte – direct en flexibel inspelen op (ad-hoc) vraag vanuit de markt.

1.500 huishoudens duurzaam voorzien van elektra
Dennis van Luijk vindt duurzaamheid belangrijk: “Wij gebruiken natuurlijke vijanden voor bestrijding van ongedierte. Ook zet onze warmtekrachtkoppeling aardgas om in warmte en elektra. Hiermee verwarmen wij de kassen en de elektra leveren wij terug aan het warmtenet. Daar profiteren vervolgens 1.500 huishoudens van. Ook zijn we bezig met een aardwarmtebron die eind 2023 moet gaan draaien, om het fossiele brandstofverbruik nog verder terug te dringen. Voor de CO2-behoefte van onze planten maken wij gebruik van een restproduct van Shell. Verder telen en verpakken wij onze producten op 1 locatie, dat voorkomt onnodige transport- bewegingen. En, we bezitten zowel een On the way to PlanetProof-keurmerk als een Global GAP-certificaat.”


Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws

Instagram: Tomatokids

Tomatoworld ontving de kinderen van haar partners in het kader van de Dutch Food Week, zo valt te zien op...