Blog: Focus & flexibiliteit

19-11-2019    09:17   |    Rob Helderman

Een weblog van Rob Helderman. Hij is E-commerce manager bij Royal Brinkman. Helderman schrijft deze weblog exclusief voor Goedemorgen.

We zijn inmiddels alweer bijna halverwege het vierde kwartaal van 2019 en dat betekent dat we volop bezig zijn met de jaarplannen voor 2020. Waar willen we komend jaar naartoe? Bij dat vooruitkijken hoort natuurlijk ook terugkijken naar wat we dit jaar gerealiseerd hebben: even uitzoomen en beseffen hoeveel voortgang er is geboekt. En dat is dit jaar meer dan verwacht, want we hebben in 2019 als bedrijf grote stappen gemaakt. Iets wat we in de waan van de dag regelmatig vergeten, maar waar we als team eigenlijk veel vaker trots op mogen zijn.

Duidelijke koers
Maar goed, terug naar de jaarplannen. Die plannen maken we omdat deze houvast en structuur bieden en omdat het helpt om continu focus te houden. Die focus is heel belangrijk, want in de enorme stortvloed aan kansen die online biedt, kan je makkelijk verzuipen. Concrete plannen voor een duidelijke koers, dus. Het vertrekpunt van die jaarplannen is natuurlijk de strategie van het bedrijf. Hoe sluiten we aan op de behoeftes van de klant? Welke nieuwe kansen zien we? En hoe gaan we die kansen grijpen?

Vernieuwing
Wat ik heel belangrijk vind bij het maken van jaarplannen, is dat daar elk jaar vernieuwing in zit. Daarom maken we deze voor de afdeling E-commerce niet alleen met de teamleiders, maar betrekken we het hele team erbij. Van kanaalspecialist tot stagiaire: iedereen krijgt de kans om zijn of haar ideeën aan te dragen. Dat zorgt er niet alleen voor dat ik ieder jaar positief verrast word, maar ook dat iedereen binnen het team de kans krijgt om zijn of haar rol te vernieuwen. Een win-win situatie.

Flexibel & wendbaar
Super belangrijk dus, die jaarplannen. Ze zorgen voor een duidelijke stip op de horizon, zodat je als team weet waar je heen wilt. Al moet je als bedrijf in deze tijd natuurlijk wel wendbaar zijn, want marktomstandigheden kunnen snel veranderen. Dus: plannen maken? Heel belangrijk. Maar flexibel en wendbaar zijn? Misschien nog wel veel belangrijker!


Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws