Blog: Consument benaderen? Nergens voor nodig!

01-10-2019    09:41   |    Eric Flinterman

Een weblog van Eric Flinterman. Hij is sparringpartner voor ondernemers in de tuinbouw bij ABAB Accountants en Adviseurs. Flinterman schrijft deze weblog exclusief voor Goedemorgen.

De consument beïnvloeden is als teler of telersvereniging nauwelijks mogelijk. Het kost heel veel tijd, energie en geld om enige invloed van betekenis bij de consument te realiseren. Zelfs de grootste kweker is te klein.

Het is ook helemaal niet nodig om de consument te bewerken. Dat doen Retail en ngo’s al voor ons. Retail gooit er dagelijks veel geld tegenaan om de consument te bewerken en staat op het netvlies van elke consument. Ook milieu- en consumentenorganisaties en andere ngo’s krijgen steeds meer invloed. Retail is erg bang om negatief in het nieuws te komen, bijvoorbeeld doordat er iets mis is met het product: groente, fruit, bloemen en planten.

De angst wegnemen
Er is geen betere verkoopstrategie dan het probleem van uw klant, Retail, op te lossen. U kunt de angst verminderen of misschien helemaal wegnemen. U kunt betrouwbaar en schoon produceren, uw footprint verlagen. U kunt afspraken maken waar het product nu en in de toekomst aan moet voldoen. U verkoopt gezondheid, geluk en zekerheid op het gebied van kwaliteit en verantwoord produceren. U bent in staat de angst van uw klant weg te nemen en dat is veel waard!

Vraag uw klanten waar hun angst zit en speel daar op in. Begin alvast met het berekenen van uw footprint, als u dat niet al doet. Start met een nieuwe strategie zonder dat u zich druk hoeft te maken over de consument. Laat ngo’s en Retail maar veel geld spenderen om de consument te bewerken. U gaat het wegnemen van angst verkopen met een goed rendement. Ondertussen maakt u miljoenen consumenten gelukkig met gezonde groenten en fruit en met mooie bloemen en planten.  



Reacties (1)

Woody at 02.10.2019

Ja en nee, eens dat de consument benaderen voor de verkoop weinig zinvol is. Maar wat wel zinvol is om de consument te naderen om te leren en begrijpen zodat je als teler(sverenigiging) de juiste dingen doet. Retail en food service geven maar weinig info terug en om een goede partner te zijn voor deze klanten is het belangrijk je te verdiepen in de klant van de klant: de consument. Strategische partners die retail en food service willen ontzorgen investeren ook in de vertaling van consumentenwensen naar productontwikkeling en inrichting van de productie. Dan kun je met innovaties komen waar retailers zich mee kunnen onderscheiden want één van de zorgen die ze hebben is hoe ze zich kunnen onderscheiden ten opzichte van de andere retailers en andere plekken waar de consument koopt. De concurrentie is stevig. Woody Maijers, lector voedselketens hogeschool Inholland

Reageer op dit bericht

Meer nieuws

Goedemorgen oliebol!

Op het kantoor van Holland Hortimedia zijn we al volop bezig met het testen van oliebollen. Dit heeft alles te...