Autorijden op zonne-energie?

26-06-2019    09:26   |    AD

Een extreem efficiënte auto op zonne-energie die 725 kilometer ver komt zónder tussenstop bij een laadpaal. Dat is wat Lightyear belooft met de One. De start-up uit Helmond trok dinsdagochtend het doek van het eerste prototype.

In 2021 moet de productieversie van de Lightyear One op de markt komen. Op dit moment is de Nederlandse zonneauto nog volop in ontwikkeling, maar we weten nu wel de eerste belangrijke details. Zo zou de volledig elektrische vijfdeurs gezinsauto tot 20.000 kilometer per jaar kunnen rijden op niets anders dan zonne-energie.
Op het dak van de One ligt in totaal vijf vierkante meter aan zonnepanelen; de kracht die de Lightyear daarmee opwekt, gaat via innovatieve in-wheel motoren naar het wegdek. De elektrische auto heeft dus geen grote elektromotoren zoals een Tesla, maar vier kleinere exemplaren die in de wielen zitten verwerkt. Daarmee beschikt de auto niet alleen over vierwielaandrijving en in verhouding meer binnenruimte, hij zou ook extreem zuinig zijn.
Efficiency
"Daar hebben we ons echt radicaal op gefocust", verklaart Lightyear CEO Lex Hoefsloot, die zelf ooit de World Solar Challenge in Australië wist te winnen. Met die kennis ging hij met zijn team verder aan de slag om een straatauto op zonnekracht te ontwikkelen. "Het is van groot belang dat de auto zo slim mogelijk omgaat met de energie die de panelen opwekken, dus hebben we alles in het werk gesteld om de efficiency te verhogen."
Zo gebruikt het team uit Helmond, waarin onder meer mensen uit de Formule 1 en ex-werknemers van Tesla werken, lichtgewicht materialen en slimme elektronica. ‘Normale’ zonnedaken schakelen vrijwel uit zodra één van de panelen in de schaduw zit, de elektronica van Lightyear zorgt ervoor dat de auto zichzelf ook bij minder zon blijft opladen.Er is wel een klein probleempje bij die missie: met een aanschafprijs van minimaal 119.000 euro (of € 1.897 per maand in de lease) is de Lightyear One bij lange na niet voor iedereen bereikbaar. 


Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws