Groei agf-consumptie stokt

Groei agf-consumptie stokt

Na een hele scherpe terugval in de coronajaren 2020 en 2021 aten we in 2022 weer volop in (bedrijfs)restaurants. Daarom daalde de consumptie van groenten en fruit thuis in 2022 met drie procent. In horeca en catering groeide het verbruik daarentegen met 58 procent. Onder de streep geeft dit voor 2022 hetzelfde resultaat voor consumptie van groenten en fruit als in 2021. Er is een verschil tussen groenten en fruit: de consumptie van groenten groeide met 3 procent die van fruit daalde juist met 3 procent. Dit blijkt uit informatie van GroentenFruit Huis op basis van cijfers van GfK en Foodstep.

Hiermee is een einde gekomen aan de jaarlijkse groei van de afgelopen 3 jaar. Het goede nieuws is dat de consumptie nog duidelijk boven het niveau uitstijgt van voor corona (2019). Overall betaalden consumenten meer per kilo product. Zo steeg de prijs van een kilo groenten gemiddeld met 7 procent en een kilo fruit met 3 procent. Dat komt gemiddeld uit op een prijsstijging van 5 procent voor de totale categorie groenten en fruit ten opzichte van 2021.

Groenten en fruit stegen relatief minder in prijs vergeleken met de totale inflatie in Nederland over alle bestedingen in 2022. Die is volgens CBS-cijfers namelijk 10% .

Verspakket en maaltijdbox onverminderd populair
Consumenten willen graag worden geholpen bij het kiezen van hun maaltijd. De verkoop van verspakketten, met bijna alle ingrediënten om een maaltijd te bereiden, groeit onverminderd door. Ten opzichte van 2021 groeide deze productgroep met 20 procent. Het aantal kopers nam met 3 procent toe. De groei zit dus vooral bij de huidige kopers, die vaker een pakket kochten.

De gemiddelde prijs daalde met 2 procent. Het verspakket biedt daarmee een voordelige keuze in combinatie met mentaal gemak. Je hoeft als consument immers niet na te denken over de verschillende ingrediënten om tot een complete maaltijd te komen.  In 2022 passeerde de verkoop van verspakketten de omzetgrens van €100 miljoen en kwam uit op €110 miljoen.

Online groenten en fruit
Ook de kopers van maaltijdboxen omarmden het gemak en bestelden in 2022 16 procent meer maaltijdboxen online. Het aantal kopers steeg met 1 procent. Er kwamen dus niet veel nieuwe kopers bij. De prijs van een box steeg gemiddeld met 10 procent. Maaltijdboxen bevatten naast groenten en fruit tevens andere maaltijdcomponenten als kruiden, vlees, vis, pasta, rijst etc.

Het aandeel online verkopen in de totale verkopen van groenten en fruit blijft stabiel: 7 procent van de omzet in groenten en fruit wordt behaald via online verkopen. In 2022 bestelden iets meer huishoudens online groenten en fruit. Het volume per bestelling daalde licht, maar de prijs steeg met 4 procent. Dit resulteerde in een omzetstijging van 2 procent voor online gekochte groenten en fruit.

Verschil in consumptie per inkomensklasse
Huishoudens uit alle inkomensklassen kochten minder groenten en fruit. Daaruit kunnen we concluderen dat prijs wel degelijk een rol speelt bij de aankoop van groenten en fruit. De voorgenomen btw-verlaging voor groenten en fruit naar 0 procent, kan wat dat betreft niet snel genoeg worden doorgevoerd. 

 

Bron: GroentenFruit Huis

Deel artikel



Vandaag op Tuinbouwmarktplaats...

Vandaag op Hortibiz Newsradio, luister terug!

Werken bij Holland Hortimedia?
Solliciteer!

Werken bij
Holland Hortimedia?

Contentmanager m/v – Salesmanager m/v

Meld je aan voor dagelijks Goedemorgen Nieuws
Ontvang Goedemorgen!

Meld je aan voor dagelijks Goedemorgen Nieuws

Tuinbouwnieuws, ondernemen, markt en techniek

Hortibiz Newsradio
Luister mee!

Hortibiz Newsradio

24/7 nieuws en informatie