Blog: Potentiële werknemers aantrekken? Gebruik die hersenen!

09-10-2018    09:06   |    Goedemorgen

Een blog van Martine Kester. Zij verzorgt de online marketing binnen JEM-id, een bedrijf dat softwarepakketten ontwikkelt. Deze blog is exclusief geschreven voor Goedemorgen.

Goede nieuwe medewerkers vinden is voor veel bedrijven een lastige opgave. Ook voor ons bij JEM-id. Een vacature plaatsen op je website is lang niet meer genoeg in een recruitmentstrategie. Even geleden hebben wij voor onze klanten een inspirerende sessie over neuromarketing georganiseerd en neuromarketing kan ook heel goed ingezet worden in een recruitment strategie. Dus gebruik die hersenen en vind je droommedewerkers!

Stel je voor, je vriend is op zoek naar een leuke, uitdagende baan. Voor een bedrijf die op zoek is naar nieuwe medewerkers begint het natuurlijk bij zichtbaarheid van het bedrijf, zowel offline als online. Vacatures op je website, op social media, op offline banners, etc. De uiteindelijke beslissing van je vriend om bij een bepaald bedrijf te gaan solliciteren, wordt eigenlijk onbewust gemaakt. Deze onbewuste beslissing wordt beïnvloed door veel aspecten zoals een enthousiaste vacaturetekst, een uitnodigende website en social media en/of een goede ervaring met het bedrijf.

Onbewuste beslissing? Ja, want vaak zijn we onszelf niet bewust van wat we eigenlijk doen en beslissen. Onze hersenen proberen ons het leven namelijk makkelijker te maken door aannames te doen met het onbewuste brein. Dat gaat dus automatisch. Met ons bewuste brein proberen we heel snel een reden voor onszelf bedenken waarom het waar is wat we denken. Best gek, je hersenen houden jou dus een beetje voor de gek. Hoogleraar in de psychologie en marketing Robert Cialdini kwam met zijn zeven beïnvloedingsstrategieën. Deze strategieën kun je onder andere toepassen om potentiële werknemers, zoals je vriend die een baan zoekt, aan jouw bedrijf te binden.

Eén van die strategieën is 'sociale bewijskracht'. We zoeken namelijk bevestiging bij anderen van ons gevoel dat het een leuk bedrijf is, voordat we beslissen om te gaan solliciteren. Die bevestiging kun je als bedrijf geven door bijvoorbeeld een kijkje achter de schermen te geven op je social media kanalen. Ook wij proberen dat te doen door middel van de vlogs bijvoorbeeld.

Consistentie en commitment zijn ook belangrijke onderdelen in de wetenschap van het overtuigen. Als je stap één hebt gezet, ben je sneller geneigd om stap twee ook te zetten. Stapsgewijs enthousiast maken en de aandacht vasthouden, dat is het begin van commitment van een potentiële werknemer aan jouw bedrijf. Zo kun je als werkzoekende bijvoorbeeld beginnen met het volgen van de social media kanalen, doe je een test op de werken bij pagina (de team check) en uiteindelijk verstuur je je sollicitatie. Op die eerste stappen kun je je marketingstrategie inrichten, zodat werkzoekenden zich meer binden aan jouw bedrijf en de uiteindelijke stap om te gaan solliciteren kleiner wordt.

Als je iemand aardig vindt, gun je diegene ook sneller iets, toch? Daarom is 'sympathie' ook een van de strategieën van Cialdini. Een goed voorbeeld hiervan kwam ik tegen op LinkedIn van het bedrijf Q Promotions. Als jouw sollicitatie wordt afgewezen, is dat nooit leuk. QPromotions verzacht de pijn en wekt sympathie op door een reep Tony’s Chocolonely te geven met een bemoedigende tekst, zie foto. Ook al is je sollicitatie afgewezen, je zal dan toch sympathie voor het bedrijf hebben.

Naast bovengenoemde strategieën, zijn er nog een paar strategieën die je kunt toepassen. Eigenlijk houden we elkaars hersenen een beetje voor de gek, of anders gezegd: maken we het de hersenen van iemand anders iets makkelijker ;-). Uiteraard zijn de strategieën geen garantie voor meer sollicitaties, maar het is zeker het proberen waard! P.S. Mocht onze droomwerknemer deze blog lezen, check dan snel even onze vacatures, doe de test (de team check) en solliciteer.

 

 


Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws

Biobest Group en DCM over PMV®-01

In heel wat tomaten producerende landen in Europa arriveren nu de eerste planten voor het nieuwe seizoen in de serres. Een ideaal moment...

Cannabis nu legaal in Canada

Het is zover. Canada is het tweede land ter wereld waar cannabis legaal te koop is. Deze voorheen 'verboden' teelt is bezig met een opmars,...